Returpolicy

Här går vi igenom de 5 vanligaste områdena vi får frågor omkring kopplat till leveranser av beställda varor.

  1. Returer
  2. Storlekar
  3. Skadade produkter
  4. Din leverans har inte kommit fram
  5. Internationella ordrar

1. Returer

Det finns två olika typer av returer. Antingen så returnerar transportören den beställda varan till tillverkaren eller så vill kunden returnera den beställda varan.

Returer från transportören

Om transportören inte kan leverera beställda varor till den angivna adressen så kommer leveransen att returneras tillbaka till tillverkaren. Det vanligaste anledningen till detta är att adressen är fel. Det händer om du anger fel adress eller om den är otillräcklig för transportören att leverera varan. Var extra noggrann när du anger lägenhetsnummer och postnummer. Hellre mer information än mindre. Utelämna inte information och dubbelkolla siffrorna. Dubbelkolla gärna den ifyllda adressen med Google Maps innan du genomför din order för att vara säker på att din adress är riktig.

En annan anledning till varför varor blir returnerade av transportören är för att de inte hämtas upp av dig som kund. Om du inte hämtar upp varan på din angivna adress inom ett visst tidsintervall så skickas varan tillbaka till tillverkaren. I de flesta fall kan vi skicka ut varan till dig igen men då tillkommer fraktkostnader för detta.

Returer från dig som kund

Den andra anledningen till returer är när du som kund returnerar de varor du beställt. Det är vanligen med anledning av att det är fel storlek som är beställd. Tillverkaren betalar inte tillbaka felbeställda varor, och därmed inte vi på professor.se heller, så titta noggrant igenom de storlekshänvisningar som finns kopplat till din vara innan du beställer den.

2. Storlekstabeller

Olika varumärken använder sig av olika storlekar. Du som kund beställer en vara med en generellt antagande om att den valda storleken skall passa dig. Du förväntar dig att en medium-storlek är densamma som andra medium-storlekar. Det kan dock vara så att olika tillverkare inte använder samma storlekstabeller för vad medium är. Detta skapar förvirring för dig som kund och därför har vi lagt till noggranna storlekshänvisningar på alla varor i butiken.

3. Skadade varor

Det är möjligt att du mottager en skadad vara. Det finns ett antal anledningar för varför detta kan ske. Det kan vara ett tillverkningsfel, handläggningsfel eller att varan skadats under frakt. Om detta händer så tar tillverkaren fullt ansvar och ersätter dig med ny vara.

Det första du ska göra som kund om du mottar en skadad vara är att ta foto av varan och även fraktsedeln. Tillverkarens kundsupport kommer återkomma snabbare om du har detta tillgängligt.

4. Din leverans har inte kommit fram

Dubbelkolla din angivna adress och återkom till mig om den är riktig så tar jag saken vidare med tillverkaren.

5. Internationella ordrar

Om din order har international spårning men verkar vara försvunnen, öppna ditt mottagna bekräftelsemail för transporten. Din transportör skall kunna finna vart din vara är baserat på ditt spårningsnummer.